Alcoholhulp vzw

Intro online zelfhulp

Je wilt je drinkgewoontes veranderen?

Je wilt minderen of (tijdelijk) stoppen met drinken?

Dan kan je op deze website anoniem een zelfcontrole programma volgen. Je noteert dagelijks je alcoholgebruik en je voert een aantal opdrachten uit om je te helpen bij het bereiken van je doel. Je werkt volledig zelfstandig.

Het programma is 24 uur per dag toegankelijk en je beslist zelf over wat je wil bereiken. Bovendien is het kosteloos!

Hoe werkt het zelfhulpprogramma?

In het kort:

  • Het is een volledig geautomatiseerd stappenprogramma, waar geen buitenstaander aan te pas komt.
  • Je kan gratis en anoniem deelnemen. 
  • Je gaat zelfstandig aan de slag om meer zelfcontrole te krijgen. Via een aantal opdrachten krijg je aanwijzingen om je drinken te minderen of te stoppen.
  • Het programma duurt minimaal 6 weken en maximaal 12 weken. Je hebt de keuze tussen 6, 8, 10 en 12 weken.

 

Deel 1: voorbereiding en doelen stellen

Dit gedeelte duurt ongeveer 20 minuten.

  • Je kiest een gebruikersnaam en wachtwoord.
  • Je kan een (anoniem) e-mailadres opgeven om opvolgingsmails te krijgen (deze worden verstuurd als je 10 dagen niet bent ingelogd en willen je aanmoedigen om verder te doen).
  • Dan wordt gevraagd om in te vullen hoeveel je gemiddeld drinkt per dag en per week. Dit is het startpunt voor verandering.
  • Vervolgens wordt gevraagd de voor- en nadelen van drinken tegen elkaar af te wegen. Na afweging beslis je om al dan niet met het programma door te gaan.
  • Tenslotte wordt gevraagd om je eigen doelstellingen te maken. Hoeveel wil je maximaal drinken, wanneer ga je eraan beginnen en hoelang wil je het programma volhouden? Deze doelstellingen kan je later nog veranderen of aanpassen.

 

Deel 2: uitvoering

Dit gedeelte duurt 6 tot 12 weken, volgens je eigen keuze.

  • Er wordt gevraagd om dagelijks je 'alcoholdagboek' in te vullen. Hierin kan je noteren hoeveel zin je had om te drinken, hoeveel je gedronken hebt, wanneer dat gebeurd is en onder welke omstandigheden. Je kan dan je eigen evolutie volgen aan de hand van grafieken.
  • Om je op weg te helpen bij het verkrijgen van meer zelfcontrole moet je een aantal afspraken met jezelf maken. Zal je drinkgelegenheden een tijdje vermijden? Ga je anders drinken? Ga je iets anders in de plaats doen?
  • Dan wordt gevraagd om na te gaan wat voor jouw 'risicosituaties' zijn. D.w.z. die momenten, plaatsen of gebeurtenissen waarbij je de neiging kan hebben om meer te drinken dan je bedoeling is.
  • Je zal erover moeten nadenken hoe je deze risicosituaties wil aanpakken. Het gaat immers niet enkel over minder drinken, maar ook om de gewoontes die met het drinken samenhangen.
  • Tenslotte zal je gevraagd worden op voorhand rekening te houden met momenten van terugval.

 

Om een beter zicht te krijgen op het zelfhulpprogramma kan je een demo bekijken »

 

Ben je er klaar voor ?

Motivatie om te minderen of te stoppen met drinken speelt een doorslaggevende rol. Wanneer je er nu reeds van uitgaat dat de voordelen van je huidige drinkpatroon groter zijn dan de nadelen, dan zal je waarschijnlijk weinig baat vinden bij het zelfhulpprogramma. Het is ook mogelijk dat je wel iets aan je drinken wil veranderen, maar dat je er nu nog niet klaar voor bent.

Contacteer de druglijn: Klik hier

 

Maak ons bekend

Plaats een link naar onze website!

 

Hoe meer mensen over het bestaan van deze website weten, hoe meer personen ons kunnen vinden.

 

Heeft u een website, een  blog of andere social-media dan kan u helpen om ons bekender te maken, plaats een  linkje naar www.zelfhulpwijzer.be

 

We zijn u hiervoor zeer dankbaar!
Source: http://hartziekte.be/index.php/bijsluiters/voeding-en-vetten

Login

Twitter

Meest gelezen

Powerd by Pixelweb onderdeel van PeoplesProjects.