Starten met een Zelfhulpgroep!

Bij het opstarten van een zelfhulpgroep weet je op voorhand dat er doorzettingsvermogen nodig is om uw doelen te bereiken. Maar hoe ga je te werk? Ik zal in dit gedeelte proberen uit te leggen hoe je jezelf verder kan ontplooien en motiveren om van je sociale doelstelling een succesverhaal te maken. Denk eraan dat het verdienen van geld geen motivatie is bij het opstarten van je zelfhulpgroep.

Zet uw doel: Wees specifiek over de resultaten die je met je zelfhulpgroep wil bereiken. Wees specifiek over het tijdsbestek waarin je je doel of resultaat wilt bereiken. Het opzetten van je doel is het eerste gedeelte, zorg ervoor dat het iets is wat je redelijkerwijs kan bereiken.

Noteer je doel ergens zodat je het regelmatig kan zien. Dit kan in uw agenda, op Post-It’s, op een prikbord of doe zoals ik het gedaan heb “neem een grote rol behangpapier en een viltstift”.

Breek uw zelfhulpgroep in kleine stukken: Kleinere stukken zijn eenvoudiger te beheren en gemakkelijker te bereiken en ze geven je sneller een gevoel van vervulling en resultaat.

Verdeel het door de tijd: Bepaal hoelang je gaat werken aan een onderdeel van uw zelfhulpgroep, bv. 30 minuten Max per onderdeel. Dit houd je fris.

Doe dagelijks een beetje: Vijf minuten, drie keer per week is beter dan niets en het is misschien niet zo moeilijk.

Leer wat je kan motiveren: Wees niet te snel tevreden met uw resultaat! Kijk of je iets kunt verbeteren. Leer te genieten van de aandacht en lof van anderen! Begin pas te pronken met je werk als je klaar bent.

Maak er een gewoonte van: Doe wat elke dag nodig is (indien mogelijk). Een tactiek die soms werkt is aan te sluiten op een gewoonte die je al hebt. Bijvoorbeeld, als je elke avond voor het slapen gaan nog een drankje neemt, geniet hier iets langer van en werk nog een kwartiertje verder aan uw project “jouw zelfhulpgroep”.

Maak het leuk en boeiend:  Luister bv. naar muziek terwijl je werkt, zoals bij het schilderen van een kamer. Daag jezelf uit om een bepaald doel te beëindigen of te krijgen door middel van een vooropgestelde hoeveelheid tijd. Als er iemand is waar je mee samenwerkt, maak er een race van. Je zou zelfs een kleine weddenschap kunnen houden met als inzet een kleinigheidje (een snackje eten, een uitstapje) als uitdaging, geef jezelf iets om te bewijzen.

Zoek opbouwende kritiek:  Vraag een vriend om u beetje te begeleiden, gewoon om uw vooruitgang te checken. Het is een stuk moeilijker om op te geven als je weet dat iemand uw werk volgt.

Schrijf uw vooruitgang op: Schrijf je voortgang in een dagboek of agenda. Je kunt gewoon elke dag noteren wat je gedaan hebt, of je zou iets kunnen schrijven wat later van belang kan zijn: hoe ver je ging of hoe snel, hoeveel onderwerpen je gepubliceerd hebt of hoeveel tijd je aan iets besteedde.

Neem ook eens een pauze: Hoewel het misschien nobel voelt om te strijden en niet rusten, is dit niet de verstandigste optie. Jij en je lichaam hebben behoefte aan periodes van rust om nieuwe energie op te doen. In het bijzonder, je onderbewustzijn, want dat blijft doorwerken zelfs tijdens een pauze. Dus het is belangrijk om voor jezelf wat tijd te creëren. Het is essentieel om uw doelstelling te bereiken.

Beloon jezelf: Beloningen maken het meer waarschijnlijk dat je zult doorgaan met het bereiken van je doel, omdat het opzetten van een degelijke zelfhulpgroep maanden of zelfs jaren nodig heeft. Hoe langer er nodig is om uw doel te bereiken, hoe groter het risico om uw motivatie te verliezen. Om dit te voorkomen, kunnen kleine frequente beloningen u sterk en scherp houden. Maak een lijst van beloningen die je uzelf gaat geven na bepaalde prestaties, zoals een kleine beloning voor een volle dag werk en een grote beloning voor een volle maand werk, wel in de richting van uw doel.

Plan kleine beloningen. Markeer ze met een ster in uw agenda of knip een centimeter van een lintmeter voor elke taak die u hebt voltooid. Ga dan eens naar de bioscoop of breng een avond in een theater door met uw partner of met vrienden. Uw partner zal tenslotte ook tijdens de opstartfase verandering voelen in uw normaal levensritme.

Maak de beloningen relevant en geschikt voor uw doel. Sta jezelf de beloning niet toe als je het doel binnen de opzet van uw zelfhulpgroep niet hebt bereikt. Beloningen verliezen hun macht als je ervan geniet zonder het bereiken van een mijlpaal in de richting van uw project.

Start met uw zelfhulpgroep: In het begin is het een beetje zoeken, maar u zult snel weten welke vragen je moet stellen. Misschien vindt je dat uw doel gemakkelijker te bereiken was dan je dacht. Trouwens, het werk aan een degelijke zelfhulpgroep zal een bezigheid blijven!

Maak ons bekend

Plaats een link naar onze website!

 

Hoe meer mensen over het bestaan van deze website weten, hoe meer personen ons kunnen vinden.

 

Heeft u een website, een  blog of andere social-media dan kan u helpen om ons bekender te maken, plaats een  linkje naar www.zelfhulpwijzer.be

 

We zijn u hiervoor zeer dankbaar!
Source: http://hartziekte.be/index.php/bijsluiters/voeding-en-vetten

Login

Twitter

Powerd by Pixelweb onderdeel van PeoplesProjects.